Wetenschap&Technologie Academie

Robotica en programmeren, wat leren kinderen daar eigenlijk van? Kom op 22 januari a.s. naar de Wetenschap & Technologie (W&T) Academie in Leiden en ontdek het! Drie wetenschappers delen hun kennis en gaan met u in gesprek. De bijeenkomst is ook interessant voor docenten van niet-bètavakken.

 

Programma

13.30-14.00Informele ontvangst/infomarkt
14.00-14.05Welkomstwoord
14.05-14.30Bots Like You, dr. Maarten Lamers
Robots kennen we vooral van televisie. Ze doen saai werk in fabrieken of leiden bezoekers rond in een bibliotheek of museum. Maar creatieve robots bestaan ook. En bange robots. Zelfs nieuwsgierige, hulpeloze, religieuze en zich misdragende robots. Waarom maken kunstenaars en wetenschappers deze robots? En wat leren wij daarvan, bijvoorbeeld over onszelf?
14.30-14.55Programmeren, dr.ir. Felienne Hermans
Felienne begon een paar jaar geleden zonder veel ervaring kinderen op zaterdag Scratch te leren programmeren. In deze lezing deelt ze de hobbels die ze is tegengekomen en hoe ze daarmee om ging, en wat ze inmiddels heeft onderzocht over de beste manier om kinderen te leren programmeren.
14.55-15.15Pauze
15.15-15.40Geavanceerde robots in het onderwijs, wat moeten we er mee? dr.ir. Joost Broekens
Robots kunnen een rol spelen in het onderwijs. Simpele robots kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld 21ste eeuwse vaardigheden zoals programmeren. Ook geavanceerde robots kunnen een belangrijke rol gaan spelen. In deze lezing legt Joost aan de hand van voorbeelden uit de praktijk uit hoe dit vorm gegeven kan worden, en laat hij zien dat bijvoorbeeld de NAO robot veelzijdig ingezet kan worden in de klas. Sterker nog, er zijn al meerdere scholen in Nederland die dit doen.
15.40-16.30In gesprek met…
de wetenschappers & borrel
Aansluitend uitreiking bewijs van deelname.

Sprekers

dr. Maarten Lamers is docent aan het informatica instituut van de Universiteit Leiden. In zijn onderzoek combineert hij informatica met bredere interesses, zoals dieren, kunst en speelsheid. Hij was chair van de Human-Robot Personal Relationships conferentie en publiceerde over robots. Hij onderzoekt wat wij van robots kunnen leren over onszelf.

dr.ir. Felienne Hermans is toonaangevend op het gebied van programmeeronderwijs in Nederland, in het bijzonder voor primair onderwijs. En ze is op een missie. Ze zet zich in voor programmeren voor iedereen. Ze is als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Leiden en leidt daar de onderzoeksgroep PERL, die onderzoek doet naar programmeeronderwijs.

dr.ir. Joost Broekens is Universitair Docent Affective Computing aan de Universiteit Leiden en TU Delft. Hij promoveerde aan de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek spits zich toe op het gebruik van emoties in kunstmatige intelligentie en de interactie tussen mensen en robots. Verder is hij mede-oprichter van het bedrijf Interactive Robotics.


Aanmelden en meer informatie

Aanmelden is tot 17 januari 2020 mogelijk via het online aanmeldformulier. U kunt specifieke vragen voor de sprekers vermelden bij uw aanmelding. De bijeenkomst is bedoeld voor onderwijsprofessionals.