Drieluik: meer leren van projectonderwijs

Ben je benieuwd hoe het hoger onderwijs vormen van projectonderwijs hanteert, hoe je de samenwerking tussen leerlingen begeleidt of hoe je creativiteit van je leerlingen aanboort?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops over projectonderwijs en ontwerpen in de bètales, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt. De workshops van dit drieluik zijn:

 

Projectonderwijs: hoe motiverend kun je het maken?
De opleiding Hbo ICT van de Haagse Hogeschool hanteert verschillende vormen van projectonderwijs. Wij delen graag onze ervaringen en maken samen met de deelnemers de vertaling naar motiverend en vakoverstijgend projectonderwijs in het VO. Kernbegrippen daarbij zijn: intrinsieke motivatie, betekenisvolle casussen en zelfregie bij de student/leerling.

 

Meer leren van projectonderwijs
We laten onze leerlingen geregeld in projecten samen werken, vakoverstijgend, of binnen het vak. De leerlingen vinden het leuk, de opdrachten hebben context en vaardigheden krijgen meer aandacht. De leerdoelen verschuiven echter wel eens naar de achtergrond. Hoe kunnen we het leerrendement van projecten vergroten? Welke rol speelt formatief evalueren daarbij? Hoe begeleid je de samenwerking tussen leerlingen?

 

Stimuleren creatief ontwerpen in de onderbouw
Hoe kun je tijdens lessen Techniek, O&O en andere ontwerpgerelateerde vakken de creativiteit van je leerlingen beter aanboren? Je eerste ideeën zijn vaak niet de meest originele, hoe stimuleer je leerlingen om meer uit zichzelf te halen? Hoe zorg je dat die ideeënstroom niet opdroogt? En hoe werk je een idee uit tot een veelzijdig, interessant concept?

 

Doel & Resultaat

Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema projectonderwijs.

 

Datum & Tijd

Maandag 14 maart 2022, van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).


Aanmelden en meer informatie